Philippines seeks scrapping of 'abusive' broadcaster's franchise

Philippines seeks scrapping of 'abusive' broadcaster's franchise
Philippines seeks scrapping of 'abusive' broadcaster's franchise

Hello and welcome to the details of Philippines seeks scrapping of 'abusive' broadcaster's franchise and now with the details

Nevin Al Sukari - Sana'a - Rodrigo Duterte (pic) has threatened for three years to torpedo the franchise renewal of ABS-CBN, which Duterte accuses of refusing to air his campaign commercials. — Reuters pic

MANILA, Feb 10 — The Philippine government today urged the Supreme Court to cancel the franchises of the country's top broadcaster, ABS-CBN Corp, a move slammed by opposition lawmakers and activists as an attack designed to intimidate independent media.

The government said the 66-year-old entertainment and media conglomerate, which drew the ire of President Rodrigo Duterte during his 2016 election campaign, had violated ownership laws and was involved in “highly abusive practices.”

Duterte's opponents said the complaint was timed to deny Congress the chance to renew the franchise of ABS-CBN, which employs nearly 7,000 people and engages hundreds of celebrities in radio, television and online content.

Solicitor-General and staunch Duterte loyalist Jose Calida said ABS-CBN had for too long shown greed and abuse of what was a privileged franchise.

“We want to put an end to what we discovered to be highly abusive practices of ABS-CBN benefiting a greedy few at the expense of millions of its loyal subscribers,” Calida said in a statement.

ABS-CBN denied that and said the complaint appeared to be “an effort to shut down ABS-CBN to the serious prejudice of millions of Filipinos.”

Duterte has threatened for three years to torpedo the franchise renewal of ABS-CBN, which Duterte accuses of refusing to air his campaign commercials.

ABS-CBN has not directly responded to Duterte's claims, but its chairman, Eugenio Lopez said at the company stockholders' meeting in 2017 that it was “part and parcel of our work being a media institution.”

Lopez also said the company deals with these problems privately.

The move comes at a time of concerns among some investors about regulatory unpredictability following a Duterte-ordered review of government contracts, which included big losses for two water firms whose billionaire owners Duterte has criticised.

ABS-CBN has lost 65 per cent of its share value since Duterte assumed office in June 2016. It fell as much as 2.9 per cent today.

In 2018, the government revoked the license of Rappler, a news website known for its tough scrutiny of Duterte, who called it a “fake news outlet” sponsored by American spies. Rappler still operates pending appeal.

Calida said ABS-CBN started a pay-per-view channel without approval and charges fees not supposed to be levied. He said that like Rappler, ABS-CBN had breached foreign ownership restrictions behind an “elaborately crafted corporate veil.”

The National Union of Journalists in the Philippines said the Supreme Court and Congress had the chance to prove they were independent and not beholden to Duterte.

“We must not allow the vindictiveness of one man, no matter how powerful, to run roughshod over the constitutionally guaranteed freedoms of the press and of expression, and the people's right to know,” it said.

Congressman Edcel Lagman said the complaint was "maliciously timed" while representative Rufus Rodriguez called it an encroachment on Congress's turf.

Presidential spokesman Savlador Panelo said Duterte personally had nothing to do with the complaint, and in criticising ABS-CBN, he was exercising his right to free speech. — Reuters

These were the details of the news Philippines seeks scrapping of 'abusive' broadcaster's franchise for this day. We hope that we have succeeded by giving you the full details and information. To follow all our news, you can subscribe to the alerts system or to one of our different systems to provide you with all that is new.

It is also worth noting that the original news has been published and is available at Malay Mail and the editorial team at AlKhaleej Today has confirmed it and it has been modified, and it may have been completely transferred or quoted from it and you can read and follow this news from its main source.

PREV From Boris Johnson to Meghan Markle – the algorithm that rates trustworthiness
NEXT Hamas in Gaza 'strikes deal to reduce violence'